Η δράση "Τηλεφωνική γραμμή υποστήριξης και ενδυνάμωσης ωφελούμενων του ΤΕΒΑ" εντάσσεται στο Σχέδιο Δράσης των Συνοδευτικών Μέτρων που υλοποίησε η Ιερά Μητρόπολη Πατρών, για ειδικές ομάδες (πλην παιδιών) ωφελούμενους του ΤΕΒΑ που κατοικούν εντός των διοικητικών ορίων των Δήμων Πατρέων, Δυτικής Αχαΐας και Ερυμάνθου, στο πλαίσιο των Συνοδευτικών Μέτρων της Κοινωνικής Σύμπραξης της Περιφερειακής Ενότητας Αχαΐας της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, τα οποία στοχεύουν στην ενδυνάμωση και ψυχοκοινωνική στήριξη και κοινωνική ένταξη των ωφελούμενων του ΤΕΒΑ/FEAD. Αποτέλεσε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ψυχοκοινωνικής στήριξης και ενδυνάμωσης ειδικών ομάδων (νέων, ηλικιωμένων, εφήβων, γονέων, μητέρων - πλην παιδιών), με διάρκεια από 11 Νοεμβρίου 2020 έως 1 Δεκεμβρίου 2020. Η τηλεφωνική γραμμή ψυχοκοινωνικής στήριξης και ενδυνάμωσης λειτούργησε καθημερινά, Δευτέρα έως Κυριακή, ώρες 8:00-20:00, στελεχωμένη από ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό/Σύμβουλους. Η δράση αφορούσε στην παροχή τηλεφωνικής υποστήριξης σε όσους είχαν ανάγκη να ακούσουν μια βοηθητική φωνή τη στιγμή που την χρειάζονταν και η παραπομπή τους σε περαιτέρω ατομικές συνεδρίες με ειδικευμένο σύμβουλο στο πλαίσιο της δράσης ή/και σε άλλες υπηρεσίες που παρέχονται δωρεάν από τρίτους δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς. Πιο συγκεκριμένα, οι ωφελούμενοι έλαβαν: • πληροφορίες που σχετίζονται με ζητήματα της καθημερινότητας κατά την περίοδο της καραντίνας (λειτουργία διοικητικών και κοινωνικών υπηρεσιών, νέοι κανονισμοί και οδηγίες για την προσωπική υγιεινή, για την ασφάλεια εν μέσω πανδημίας) • ενδυνάμωση και παραπομπή τους σε χρήσιμο υλικό (π.χ. δωρεάν εκπαιδευτικές πλατφόρμες, τρόποι δημιουργικής απασχόλησης, υπηρεσίες φορέων) • προγραμματισμός ραντεβού για τηλεφωνική ατομική συνεδρία για ψυχοκοινωνική υποστήριξη και ενδυνάμωση • για σοβαρότερα ζητήματα που έχρηζαν εξειδικευμένης βοήθειας (π.χ. αντιμετώπιση κατάθλιψης, συμβουλευτική βοήθεια σε ΑμΕΑ, ενδοοικογενειακή βία) πέραν της παρεχόμενης συμβουλευτικής υποστήριξης, γίνονταν παραπομπή σε αντίστοιχες υπηρεσίες και δομές Ταυτόχρονα, πραγματοποιήθηκαν ατομικές συνεδρίες ψυχολογικής υποστήριξης μέσω τηλεφωνικής κλήσης από ειδικούς επιστήμονες/συμβούλους. Στο πλαίσιο της Δράσης αναπτύχθηκε ένα παράθυρο διαλόγου, συμβουλών και ελπίδας που έδωσε τη δυνατότητα σε ωφελούμενους του ΤΕΒΑ να εκφραστούν για δυσκολίες και ψυχολογικές αντιδράσεις που δυνητικά επιτείνονται στο πλαίσιο των περιοριστικών μέτρων της Πανδημίας COVID-19 όπως: άγχος, φόβο για τη νόσο και τις συνέπειες στο ίδιο το άτομο και στην οικογένεια, πανικό, θέματα ενδοοικογενειακών σχέσεων, αγωνία για το μέλλον, αντιδραστική κατάθλιψη (Reactive Depression), και άλλες αντιδράσεις που επέρχονται από την έκθεση των ατόμων σε καταστάσεις κρίσεων και επιφέρουν δυσμενείς ψυχοσωματικές συνέπειες. Στόχος ήταν να στηριχθούν οι ωφελούμενοι και να αποκτήσουν ψυχική ανθεκτικότητα στην έντονη πίεση που γενικευμένα υπάρχει κατά τη διαχείριση κρίσεων. Δημιουργήθηκε μία γραμμή υποστήριξης και ενδυνάμωσης των ωφελούμενων ΤΕΒΑ διαφορετικών δημογραφικών και ηλικιακών προφίλ (νέων, ηλικιωμένων, εφήβων, μητέρων, γονέων κλπ). Σκοπός των τηλεφωνικών συνεδριών ήταν η αποφυγή και πρόληψη φαινομένων κοινωνικού αποκλεισμού και η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής μέσα σε συνθήκες κρίσης που προκαλεί η πανδημία COVID-19. Μέσα από τις ενέργειες δημοσιότητας της δράσης προέκυψε ένας σημαντικός αριθμός ενδιαφερόμενων ατόμων. Στόχος της εν λόγω δράσης ήταν να πληροφορηθούν, ευαισθητοποιηθούν οι πολίτες για την λειτουργία των δημόσιων υπηρεσιών εν μέσω καραντίνας, για τρόπους κατ οίκον ψυχαγωγίας, για δωρεάν εκπαιδευτικά σεμινάρια και μαθήματα από οργανισμούς στον ελλαδικό χώρο, για την ενδυνάμωση ειδικών ευπαθών ομάδων (όπως χρόνιοι πάσχοντες, ηλικιωμένοι) καθώς και οικογενειακών φροντιστών τους για να μπορέσουν να διατηρήσουν τις κοινωνικές ή βασικές τους δεξιότητες ή για να αναπτύξουν νέες δεξιότητες. Η περίοδος αυτή του κατ οίκον περιορισμού μέσω της τηλεφωνικής στήριξης και ενδυνάμωσης έγινε ευκαιρία για εκπαίδευση, κατάρτιση και ενδυνάμωση των οικονομικά ευπαθών ομάδων πληθυσμού. Μεγάλο ενδιαφέρον εκδηλώθηκε από τους ωφελούμενους για την κατ' οίκον ψυχαγωγία τους (επισκέψεις σε εικονικά μουσεία, διαδραστικά εργαστήρια μαγειρικής, τεχνικές κηπουρικής) καθώς και για την ενδυνάμωση των ηλικιωμένων συγγενών τους και παιδιών/εφήβων τους. Έγινε συχνά παραπομπή σε δωρεάν ιστότοπους με κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό καθώς και ψυχολογική και κοινωνική στήριξη όπου υπήρχε ανάγκη. Οι συνολικοί ωφελούμενοι της δράσης ήταν 415. Πραγματοποιήθηκε 1 τηλεφωνική συμβουλευτική συνεδρία (συνέντευξη) σε 415 ωφελούμενους. Παράλληλα, σε 239 ωφελούμενους πραγματοποιήθηκε 2η τηλεφωνική συνεδρία. Συνολικά στη δράση πραγματοποιήθηκαν 654 τηλεφωνικές συνεδρίες. |