Η δράση «Οι Εξερευνητές του Νου» εντάσσεται στο πλαίσιο του ΣΜ-4 «Διαδραστικές παρουσιάσεις και σεμινάρια, βιωματικά εργαστήρια, ημερίδες και λοιπές δράσεις ενημέρωσης – ευαισθητοποίησης για θέματα ψυχικής υγείας και ψυχοκοινωνικής στήριξης» & ΣΜ5 «Διαδραστικές παρουσιάσεις και σεμινάρια, ομαδική συμβουλευτική, βιωματικά εργαστήρια, ημερίδες και λοιπές δράσεις ενημέρωσης – ευαισθητοποίησης για θέματα μαθησιακών δυσκολιών, η/ και άλλων αναπτυξιακών διαταραχών» για τους ωφελούμενους ΤΕΒΑ. Η δράση υλοποιήθηκε με εθελοντική εργασία από την Ελληνική MENSA. Η Ελληνική MENSA είναι μέλος του παγκόσμιου, μη κερδοσκοπικού, οργανισμού MENSA, σκοπός του οποίου είναι η αναγνώριση, η υποστήριξη, η έρευνα και η προώθηση της ανθρώπινης ευφυΐας ως μέσο έκφρασης αλλά και ως μέσο προόδου της ανθρωπότητας. Μια από τις στοχευμένες παρεμβάσεις της ΜENSA στην κοινωνία αποτελούν τα Καινοτόμα Εκπαιδευτικά Προγράμματα Χαρισματικότητας. Η Ελληνική MENSA γνωρίζει, να αναγνωρίσει και να αναδείξει τα Ταλαντούχα και Χαρισματικά παιδιά, να ανακαλύψει τα ιδιαίτερα χαρίσματα, ταλέντα, δεξιότητες ή ικανότητες που διαθέτουν και σε συνδυασμό με τον εμπλουτισμό γνώσεων να διευκολύνει να αναδυθεί και να αναδειχθεί το δυναμικό τους, ακαδημαϊκό, κοινωνικό και συναισθηματικό. Τα ωφελούμενα παιδιά παρακολούθησαν τα προγράμματα Human Performance Lab και Cartoon Story Maker της ελληνικής MENSA. Δημιουργήθηκαν 2 γκρουπ (10-12 και 13-14 ετών) και κάθε γκρουπ συμμετείχε σε 6 ωριαίες συνεδρίες (2 στο Human Performance Lab και 4 στο Cartoon Story Maker). Συγκεκριμένα: Eργαστήρι Έκφρασης και Ανάπτυξης Συναισθηματικής Νοημοσύνης (Human Performance Lab): Οι μαθητές μέσα από role-playing και παιχνίδια γνωριμίας και ενδυνάμωσης ανακάλυψαν τους εαυτούς τους, τοποθετήθηκαν για το είδος νοημοσύνης που πιστεύουν ότι κλίνουν και ενίσχυσαν την ενσυναίσθησή τους, μπαίνοντας στη θέση του άλλου μέσα από θεατρικά δρώμενα και αυτοσχεδιασμούς. Μέσα από το Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής και αξιοποιώντας την Black-out Poetry συνέθεσαν ποιήματα, εμπνεόμενα από τη θεματική της ημέρας που αφορούσε τον εγκέφαλο και τις λειτουργίες του. Εργαστήρι Τεχνητής Νοημοσύνης – Οι μικροί επιστήμονες (Cartoon Story Maker): Παρακολούθησαν μια εισαγωγή για την Τεχνητή Νοημοσύνη, ανακάλυψαν εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης της Google, ενημερώθηκαν για τις τελευταίες εξελίξεις στην Επιστήμη, επέστησαν την προσοχή τους στη χρησιμότητα των ρομπότ στην Ιατρική, στις Φυσικές Καταστροφές, στην Τέχνη, στην προσομοίωση και αντιγραφή της φύσης και στην καθημερινή ζωή. Μέσα από Ρητορική και debates επιστράτευσαν επιχειρήματα και τάχθηκαν υπέρ ή κατά του θέματος. Σκοπός ήταν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους έτσι ώστε να τεκμηριώσουν ορθά επιχειρήματα και να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση ως συνομιλητές. Εργαστήρι Ψηφιακής Ιστορίας Κόμικς: Digital Comics – Cartoon Lab (Cartoon Story Maker): Οι μαθητές μέσω του προγράμματος Scratch δημιούργησαν ψηφιακά cartoon ορμώμενοι από την εμφάνιση της Τεχνητής Νοημοσύνης στο μέλλον. Μέσα από καταιγισμό ιδεών και λήψη αποφάσεων, οι μαθητές πρότειναν ιδέες για την πλοκή, επέλεξαν οι ίδιοι τις φωτογραφίες που θα αποτελούσαν τα κόμικς και προσπάθησαν να αποτυπώσουν τις διαφορετικές οπτικές γωνίες του θέματος. Η αξιολόγηση πραγματοποιήθηκε με το αξιόπιστο ψυχομετρικό εργαλείο (FRT) της ελληνικής MENSA. Το τεστ ευφυΐας, που χρησιμοποιείται για την εύρεση του Δείκτη Νοημοσύνης (I.Q.), αποτελείται μόνο από σχηματικές παραστάσεις (45 ερωτήσεις - διάρκεια τεστ 20'), ώστε να μπορεί να απαντηθεί από όλους (ακόμη και από όσους δεν γνωρίζουν γραφή και ανάγνωση) και δεν προϋποθέτει εγκυκλοπαιδικές γνώσεις. Χρησιμοποιεί το FRT form A (Figure Reasoning Test) και το όριο εισαγωγής είναι 131. Δημιουργήθηκαν 2 ηλικιακά γκρουπ (10-12 ετών και 13-14 ετών), τα οποία αξιολογήθηκαν με την ανωτέρω διαδικασία. Μετά την ολοκλήρωση του κύκλου μαθημάτων οι γονείς έλαβαν αξιολόγηση για το σύνολο των δεξιοτήτων των παιδιών, σύμφωνα με τις Αρχές του Οργανισμού Χαρισματικών Παιδιών (NAGC, National Association for Gifted Children). Το μέτρο επιλέχθηκε για Δημοσίευση στον Ευρωπαϊκό Κατάλογο Καλών Πρακτικών FEAD 2019. Η δράση σχετίζεται με προτάσεις/προγράμματα χρηματοδοτικά εργαλεία της ΕΕ, ΕΚΤ(ESF+) MFF 2021-2027, HORIZON 2020 για την διασύνδεση και προτεραιότητα αύξησης προσβασιμότητας -ισότιμων ευκαιριών εκπαίδευσης παιδιών -μείωση ψηφιακού χάσματος σε παιδιά προερχόμενα από τα φτωχότερα κοινωνικά στρώματα και αύξηση παροχής ευκαιριών για κοινωνική ένταξη με προτεραιότητα στα παιδιά και νέους. Η δράση υλοποιήθηκε την περίοδο Μαΐου - Ιουνίου 2019 στην Πάτρα. Συνεργασόμενοι Φορείς και Διατομεακή Ομάδα ήταν στελέχη της Γενικής Δ/νσης Υγείας & Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας/Π.Ε. Αχαΐας, Ελληνική MENSA, Ιδ. Τομέας, Εθελοντές, ΜΜΕ. |